South Beach Dieet

Afvallen met het koolhydraatarme South Beach dieet

De filosofie

Wat is nu de filosofie, de gedachte, van het South Beach dieet? Bij het South Beach dieet hoef je immers geen calorieën te tellen, hoef je ook de hoeveelheden die je eet niet precies te wegen en kun je verschillende producten met vet eten die bij andere dieten streng verboden zijn. Hoe kan het dan dat dit dieet zo succesvol is?

 

Eiwitten

Allereerst hoef je bij het South Beach Dieet niet op de hoeveelheden van de te eten voeding en ingrediënten te letten. In het South Beach Dieet worden relatief veel eiwitten gegeten. Eiwitten hebben een natuurlijk effect dat er voor zorgt dat het lichaam zich verzadigd raakt en je jezelf niet overeet. Dit zorgt er ook voor dat je dit dieet gemakkelijk vol kunt houden, omdat je niet met een hongerig gevoel hoeft rond te lopen.

 

Koolhydraten

Volgens Dr. Agatson hebben mensen in de Westerse wereld insulineresistentie, veroorzaakt door een continue voedseloverschot. Het lichaam slaat vet op zonder de noodzaak dit te verbranden bij voedseltekort. Veel overgewicht is van koolhydraten. Het gaat hierbij om de geraffineerde, bewerkte koolhydraten die voorkomen in bijvoorbeeld gebak, koekjes brood en snacks. Uit de geraffineerde koolhydraten zijn de vezels verwijderd wat tot gevolg heeft dat deze voedingsmiddelen niet goed verteerd kunnen worden en als vet opgeslagen worden. Aan de andere kant zijn er ook goede koolhydraten die wel gewoon gegeten kunnen worden. Goede koolhydraten worden bijvoorbeeld gevonden in fruit, groenten en volkoren producten.

Wanneer je geen of weinig geraffineerde koolhydraten eet daalt je gewicht doordat de insulineresistentie wordt opgeheven en daardoor de koolhydraten weer normaal verteerd worden en niet langer als vet worden opgeslagen.

 

Vetten

Er zijn twee soorten vetten. Verzadigde en onverzadigde vetten. Zoals algemeen bekend zijn de verzadigde vetten, de slechte vetten die onder andere een hartaanval of beroerte kunnen veroorzaken. Echter zijn niet alle vetten slecht. Ter compensatie van de geraffineerde koolhydraten, die niet langer gegeten worden, kunnen er wel degelijk bepaalde vetten, bijvoorbeeld dierlijke vetten gegeten worden. Het is niet nodig vetarm en mager vlees te eten.Kip, kalkoen en vis als zalm en makreel en noten kunnen prima in het South Beach Dieet worden gegeten. Magere kant en klaar maaltijden zijn vaak zels dikmakers doordat hier vaak de vetten door koolhydraten zijn vervangen.