South Beach Dieet

Afvallen met het koolhydraatarme South Beach dieet

Vetten

Een van de pijlers van het South Beach dieet is dat je geen foute vetten en koolhydraten eet. Wat zijn foute vetten?

Het is zeker niet zo dat het eten van vetten op zich verkeerd is, integendeel! Vetten hebben ook goede eigenschappen en bepaalde vetten zijn noodzakelijk voor een gezond lichaam.

  • Vetten zijn noodzakelijk bij de verbranding van ons voedsel.
  • Vet is het perfecte opslagmedium voor energievoorraden in ons lichaam.
  • Vet zorgt voor een verbeterde opname van vitamines A D E en K in het lichaam.
  • Bepaalde vetten zijn noodzakelijk bij de instandhouding van het immuunsysteem.
  • Bepaalde vetten helpen bij het voorkomen van hart en vaatziektes.

Alle vetten kunnen worden onderverdeeld in verzadigde en onverzadigde vetten. Grofweg kan men stellen dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur gestold (vast) zijn en hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong zijn. Plantaardige vetten zijn meestal onverzadigd en zijn vloeibaar bij kamertemperatuur. Dit gaat echter niet in alle gevallen op. Alle vetten bevatten zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. Wanneer in een vet meer verzadigde dan onverzadigde vetten aanwezig zijn dan spreken we van verzadigde vetten en andersom.

In het South Beach dieet mogen geen onverzadigde vetten en transvetten worden gegeten. Transvetten zijn onverzadigde vetten maar met dezelfde eigenschappen als verzadigde vetten en komen vooral voor in koek, gebak, voorgebakken friet en hartige snacks. Verzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in boter, kaas en rundvlees. Onverzadigde vetten bijvoorbeeld in vis en noten. Ook gevogelte kan gegeten worden.

Magere kant en klaar maaltijden zijn vaak dikmakers omdat hier in veel gevallen de vetten door koolhydraten zijn vervangen.